Att driva konverteringar är avgörande för de flesta webbplatser, och för att lyckas krävs en hel del insikter och noggrann förberedelse. Med en ström av nya trender, verktyg, och råd kan det vara svårt att veta var man ska börja. Vi har satt samman en samling strategier och praktiska tips, samt delar med oss av vår expertis för att hjälpa dig att optimera kundresan och förbättra konverteringsgraden på din webbplats.

Förstå dina kunder

Att förstå din målgrupp blir den grundläggande och förberedande delen av konverteringsarbetet. För att göra detta behöver du hitta verktyg som kan analyserar trafiken och kundernas beteende. Att även genomföra kundundersökningar och A/B-testning kommer att ge dig värdefull feedback som gör det enklare att förstå kundernas behov och beteende.
Genom att basera förändringar på faktisk användardata, och inte gissningar, skapar du effektivt en mer engagerad målgrupp.

Optimera användarupplevelsen

Att skapa en användarvänlig webbplats är en viktig del av arbetet. Genom att fokusera på områdena nedan, kan du skapa en grund som inte bara lockar besökare, utan även omvandla dem till kunder.

Laddtider

En webbplats som laddar snabbt minskar risken för att besökarna tappar tålamodet och lämnar webbplatsen.

Navigering

Navigeringen bör vara tydlig och enkel. Detta hjälper besökarna att hitta information och innehåll som de söker efter.

Mobilanpassning

Med en ökande mängd trafik från mobila enheter, måste webbplatser idag vara optimerade för att erbjuda en smidig upplevelse på även mindre skärmar.

Call-to-action

Flera starka call-to-action (CTA) kan ses som hjärtat i konverteringsoptimeringen. En Call-to-action är den direkta uppmaningen som motiverar dina besökare att ta nästa steg, vare sig det handlar om köp, prenumeration eller nedladdning av tex en guide. För att effektivisera dina CTA:er bör du tänka på följande.

Tydlighet

Din CTA bör vara tydlig och berätta exakt vad besökaren kan förvänta sig. Använd text som köp, registrera nu eller läs mer för att skapa en känsla av handling.

Positionering

Placera CTA:erna där de är synliga och där det känns naturligt för besökaren att ta nästa steg. För besökaren skall det alltid finnas ett enkelt sätt att göra en handling.

Färg och design

En CTA bör sticka ut från webbplatsens övriga design. Använd kontrastfärger för att göra dem tydliga, men håll dig inom din webbplats färgpalett för att skapa harmoni.

Testa och anpassa

Använd A/B- testning för att prova olika formuleringar, typsnitt, färger och placeringar för att se vad som genererar bäst resultat.

Skapa innehåll som engagerar

Innehållet på din webbplats är en central del av konverteringsoptimeringen. Vad vill kunderna egentligen veta om din produkt eller tjänst?
Visa värdet för det du erbjuder genom att presentera viktigt att veta och fördelar. Om det är möjligt, inkludera kundrecensioner för att stärka förtroendet och övertyga besökaren.

Konverteringsoptimering – En pågående process

Data ger dig möjlighet att göra informerade beslut om hur du bäst uppdaterar och anpassar din webbplats för att kontinuerligt möta och överträffa dina besökares förväntningar. Konverteringsoptimering är inte en engångsinsats utan en kontinuerlig process av testning, lärande och anpassning. Genom att förstå dina besökare, förbättra användarupplevelsen, skapa övertygande innehåll och kontinuerligt finjustera din webbplats, kan du öka konverteringsfrekvensen och driva din verksamhet framåt.

Vill du ha hjälp med att se över din webbplats konverteringar?

Vi på Argonova har arbetat med webbutveckling och optimering av kundresor i över 20 år. Vår långa erfarenhet inom branschen ger oss en god insikt i vad som krävs för att skapa en webbplats som inte bara attraherar besökare, utan även omvandlar dem till lojala kunder.

Inlägget Förvandla besökare till kunder med konverteringsoptimering dök först upp på Argonova.