Idag kan en smart SEO- strategi och marknadsföring på nätet vara den avgörande pusselbiten som bidrar till en lyckad framgång för lokala företag. Oavsett om du driver en lokal klädaffär, frisörsalong eller ett nystartat cateringföretag, är möjligheten att synas på nätet en potentiell nyckel till att skapa nya relationer.

Förbättra din lokala SEO och skapa nya relationer

I detta blogginlägg kommer vi att utforska praktiska SEO-strategier för att du bättre skall få förståelse hur och varför du bör stärka din lokala närvaro online.

Vi går igenom lokal SEO – till smart användning av sociala medier. Efter att du har läst klart, hoppas vi att du kommer att förstå och kunna använda kraften i det digitala landskapet.

Så låt oss dyka in i världen av lokal SEO och marknadsföring en stund. 

 

Optimera din webbplats för lokala sökningar

Hur mår din webbplats idag? Har du koll på dess prestanda och alla de krav som Google ställer?

En välutvecklad och användarvänlig webbplats är grunden för en stark närvaro på nätet. Idag är en av Googles största rankningsfaktorer just användarvänlighet. Det menas att när Google spindlar av din sajt, kollar den så att webbplatsen är mobilvänlig, laddar snabbt och ger användarna den information och positiva upplevelse som de förtjänar.

För en lokal sökning bör din webbplats vara tydlig i sitt innehåll om vart ditt företag befinner sig och hur kunderna tar kontakt. Det är där av vikt att tydliggöra företagsadress, kontaktuppgifter och öppettider.   

Har du koll på din webbplats nyckelord?

Vilka nyckelord skulle bäst beskriva din verksamhet?

Driver du en frisörsalong mitt i Borås kanske ”frisör i Borås” skulle kunna vara ett av dina starkaste och viktigaste nyckelord. När du skapar dina nyckelord och sedan implementerar dessa på din webbplats, tydliggör du för sökmotorerna vad din tjänst handlar om och i vilket område. Detta kommer att göra det enklare för sökmotorerna att ranka dig högre upp i sökresultaten.

Har du hört talas om Google my business?

För lokala företag är Google my business ett kraftfullt verktyg. Genom att skapa en Google my business-profil låter Google dig visa din företagsinformation på Google maps och i sökresultaten.

För att lyckas med Google my business behöver du se till att din företagsprofil är fullständigt uppdaterad och ifylld med korret information. I profilen kan du även be kunderna att lämna recensioner som kan komma att bli en stor trygghet för kunderna vid deras val av din tjänst

Lokala recensioner och betyg

Här handlar det om att Google skall vilja välja just dig. Google vill se dig som ett trovärdigt och seriöst företag och rekommendera dig för besökare.

Uppmuntra gärna dina besökare att lämna recensioner på din hemsida eller i din Google my business-profil. Se själv till att vara aktiv i dina svar på recensioner och uppmuntra besökarna att ge detaljer av deras upplevelse. Det kan såklart hända att det finns de kunder som fått en helt annan upplevelse än vad du själv hade önskat. Skulle detta inträffa och du får negativa recensioner, så ge professionella svar tillbaka.

Tänk på lokalt innehåll

Genom att skapa lokalt innehåll på din webbplats kan du öka din chans till att attrahera lokala kunder. Använd dig av blogg, nyheter och evenemang som intresserar.

Kanske planerar du för ett event på din salong, där du tänkt att bjuda in branschfolk som kommer att prata om hår & styling? Då är detta ett utmärkt tillfälle att skriva om.

Informera lokala kunder via sociala medier

Ingen har nog missat sociala mediers kraft att interagera med just den önskade målgruppen. Här kan du lägga ut specialerbjudande, evenemang, nyheter och visuellt innehåll i form av bild och video som intresserar din målgrupp. 

Sociala medier tillåter även dig att annonsera. Med annonsering kan du rikta in dig på den lokala plats och den målgrupp som är mest är intresserad av dina tjänster.

Schema-märkning

Användning av schema-märkning (strukturerad data) gör det möjligt för sökmotorer att förstå din webbplats bättre och visa relevant information i sökresultatet. Du kan inkludera strukturerad data för din företagsadress, öppettider eller annan intressant information.

Lokala länkar

Länkar andra lokala företag till din webbplats?
Att få lokala länkar är en viktig del av lokal SEO. Dessa länkar tydliggör för sökmotorer att ditt företag är relevant för den lokala gemenskapen och kan ge en skjuts i din webbplatsranking i sökresultatet.

Samarbete

Finns det fler lokala företag i din omgivning? Glöm då inte att skapa samarbeten.
Ordna gemensamma evenemang, kampanjer och erbjudande för att öka din exponering och upptäcka möjligheten för att locka nya kunder. Detta kommer i längden att gynna alla de företag som vill samarbeta för att öka sin exponering och hitta nya möjligheter.

Har du fått mer koll på hur du kan använda SEO i din lokala marknadsföring?

Nu har vi gått igenom några av de viktigaste faktorerna för att lyckas med din marknadsföring och lokala SEO. Vi hoppas att du har fått med dig hur och varför du bör satsa och investera tid för att kunna öka din lokala närvaro online.

Något att komma ihåg är att resultat inte kommer över natten. Ha tålamod och tro på det du gör, detta kommer att ge resultat och med tiden få din verksamhet att växa och blomstra.

 
Känner du dig fortfarande förvirrad? Välkommen att kontakta någon av våra medarbetare.

Inlägget Hur du lyckas med din lokala SEO och marknadsföring dök först upp på Argonova.